MENU OPEN
Instagram Contact

見えないところに存在する真実
再現ではなく、そこに初めて立ち現れるもの

山田雅哉にとっての制作の原点は、幼少期から自覚していた共感覚(=音や文字に色を感じる知覚現象)でした。
絵画とは何か。この最大の謎に対峙しはじめに取り組んだのは、音楽の再現。演奏者の姿や楽器から出る音、そのイメージを描くことで音楽の具象化を試みた彼は、それを足掛かりにさらに制作の幅を広げていきます。
現在は何かの再現ではなく、あえて言葉にするなら、ただそこに在り人を感動させうる「存在」を研究のテーマに制作を続けています。

彼が表現に用いるのは、「日本画」。
生み出された作品は、水墨画や掛け軸にあるような所謂「日本画」とは大きく印象が異なるかもしれませんが、そもそも「日本画」という名称は明治期に西洋美術が入ったことで便宜的に名付けられたもので、画風を定義するものではありません。
彼が求めたのも「日本画らしい図柄」ではなく、古来より伝わる墨、岩石や貝殻を砕いてつくる岩絵具、昆虫から抽出した染料、和紙や絹といった画材の持つ「普遍的な美しさ」にあります。

コンピュータグラフィックなどの新しい表現方法が溢れる現在にあって、自らが最も美しいと思う日本画材の力を借りて自分は表現をしたい、と彼は言います。日本画材は極めてプリミティヴなもので、それゆえに万人に通ずる美を持っていると考えるからです。
日本古来の画材を使いつつ最先端の感覚を持って、これからの絵画表現の可能性を自身もまた押し広げるべく、現代における新しい表現を試みています。

The truth existing unseen
Never replication but something emerging eventually

Masaya’s innate synesthesia, in which he can perceive colors in words or sounds, is the basis for his art. He has recognized this since he was little. What is painting? His first attempt to figure out this biggest mystery was through the reconstruction of music. The boy who dealt with embodying music when he painted from the sounds of a musician and what he sensed from them has expanded the range of his art. Masaya has not rendered reconstruction recently but reveals what stimulates others by only existing and its “existence” is the theme he has long been investigating.

Masaya uses “Japanese painting” in his expression. The work Masaya has given birth to may look distinctively different from traditional “Japanese painting”. The term “Japanese painting”, however, was systematically named after western arts had been imported in the beginning of the Meiji era. Thus, it does not identify a style of painting. Although he does not seek typical designs of “Japanese painting”, he pursues “Universal beauty” from Japanese ink from ancient times, natural mineral made from pulverized rock and shells, dyes extracted from insects, Japanese paper “washi” and silk.

“Taking advantage of Japanese painting material which I consider the most beautiful, I would like to paint in the modern society filled with contemporary expressive styles such as computer graphics,” Masaya says. “Japanese painting material is so primitive that it bears universal beauty. I experiment, using new techniques with archaic Japanese painting material and forefront sense in order to expand the possibilities of painting expressions.”